Διαφέρουν και στο σύνθημα -«Μαζί», λέει ο Μακρόν, «Επιλέξτε», λέει η Λεπέν [εικόνες] 
 Ο προβολέας πέφτει μόνο στο πρόσωπό του και σε ένα σύνθημα «Μαζί, η Γαλλία!» στην αφίσα του Μακρόν, ενώ η Λεπέν φωτογραφίζεται καθισμένη μπροστά σε μια βιβλιοθήκη.
Οι δύο μονομάχοι για την γαλλική προεδρία αποκάλυψαν την Τετάρτη, 26 Απριλίου, την νέα τους αφίσα για τον δεύτερο γύρο της προεδρικής εκλογής.
Ο Μακρόν επέλεξε να προβάλλει όσο γινόταν περισσότερο το πρόσωπό του αλλά και το κεντρικό του σύνθημα, ενώ ένα ελαφρό χαμόγελο αισιοδοξίας ζωγραφίζεται στα χαρακτηριστικά του.


Το αντίθετο ισχύει για την Μαρίν Λεπέν, η οποία επέλεξε μια φωτογραφία πιο μακρινή. Ενώ στην αφίσα της για τον πρώτο γύρο φαινόταν μόνο το πρόσωπό της, τώρα δείχνει το μεγαλύτερο μέρος του σώματός της, ως τα γόνατα. Οπως εξήγησαν, μάλιστα, οι σύμβουλοι επικοινωνίας της ακροδεξιάς υποψήφιας στο περιοδικό L’Express, η Λεπέν θέλει να προβάλλει την γυναικεία της πλευρά και να απευθύνει «ένα μήνυμα σε σχέση με το Ισλάμ, όπου οι γυναίκες τα κρύβουν όλα». Και ενώ το μήνυμά της στον πρώτο γύρο ήταν «Να βάλουμε σε τάξη τη Γαλλία», τώρα το μήνυμα είναι «Επιλέξτε τη Γαλλία».


Ο σημειολόγος François Jost εξήγησε στην Liberation τι σημαίνουν τα μηνύματα που κρύβονται πίσω από τις δύο αυτές αφίσες:
«Αυτό που με εκπλήσσει είναι ότι στις αφίσες υπάρχουν τα λιγότερα δυνατά μηνύματα. Ολα δείχνουν σαν να μην έχει νόημα παρά η φωτογραφία. Ακόμη και τα συνθήματα είναι ουδέτερα. Επέλεξαν ουδέτερα συνθήματα ώστε να μην παραφράζονται εύκολα. Θυμηθείτε τι έγινε στην περίπτωση του Φρανσουά Φιγιόν το 2012 όταν είχε το σύνθημα «Un vol pour la France» [«Μια ανύψωση για τη Γαλλία»] το οποίο παραφράστηκε σε « Un viol pour la France» [«Ενας βιασμός για τη Γαλλία»].
Εδώ βλέπουμε ότι ο Μακρόν έκανε μια φωτογραφία όπου δεν θέλει τίποτα να χάσει, σχεδόν μια φωτογραφία για την αιωνιότητα.
Στο σύνθημα, ο Μακρόν κάνει δική του τη λέξη «Γαλλία», δεν θέλει να την αφήσει μόνο για την Λεπέν. Και το σύνθημά του έχει διπλό νόημα: «Είμαστε μαζί για την Γαλλία» ή «Η Γαλλία είναι ένα σύνολο Γάλλων».


Philippe Moreau-Chevrolet, επικοινωνιολόγος
Η αφίσα του Μακρόν θυμίζει την αφίσα που είχε ο Σαρκοζί το 2007 με το σύνθημα «Μαζί, όλα μπορούμε να τα κάνουμε». Το φόντο είναι γαλάζιο, είναι ένα χρώμα συντηρητικό, το οποίο συνήθως χρησιμοποιεί η Δεξιά. Αυτό σημαίνει ότι ψάχνει ψήφους στη Δεξιά και στο κέντρο.
Είναι αρκετά ουδέτερη, αντιστοιχεί σε αυτό που επιδιώκει: ένας διαιτητής πάνω από το πλήθος. Είναι φυσιολογικό για έναν υποψήφιο φαβορί, δεν θέλει να διακινδυνεύσει.
Δεν υπάρχει το όνομα του κινήματός του, όλα τα κάνει ο υποψήφιος. Η αφίσα έχει πολύ φωτοσόπ, έτσι γίνεται σήμερα στους κώδικες της διαφήμισης: οικοδομούμε μια εμβληματική φιγούρα. Το ότι υπάρχει φωτοσόπ δεν κρύβεται καν. Γίνεται επίτηδες για να δημιουργηθεί ένα εφέ ομορφιάς, όπως στην διαφήμιση. Σε αυτή την προεκλογική εκστρατεία βρισκόμαστε στην ελαχιστοποίηση της πολιτικής του υποψηφίου προέδρου. Προωθούμε την εξωτερική εμφάνιση γιατί δεν υπάρχει πλέον ιδεολογία. Δεν υπάρχει καν κόμμα ή το όνομα του κινήματος, όλα είναι πάνω στον υποψήφιο πρόεδρο.
Το γεγονός ότι οι υποψήφιοι μας κοιτάζουν στα μάτια είναι επίσης ένας διαφημιστικός κώδικας. Οι πολιτικοί δεν κοιτάζουν πλέον προς το μέλλον, όπως έκανε ο πρόεδρος Μιτεράν.


Η αφίσα της Λεπέν: Το όνομα «Μαρίν» έχει γίνει μάρκα
Η ανάλυση του François Jost
Αυτό που προκαλεί εντύπωση είναι πως δεν υπάρχουν όλα στην αφίσα: δεν υπάρχει καν το όνομα Εθνικό Μέτωπο, δεν υπάρχει γαλλική σημαία, δεν υπάρχει το όνομα Λεπέν. Υπάρχει μόνο το όνομα «Μαρίν». Η ίδια εξάλλου φοράει μπλε marine (της θάλασσας). Αυτή είναι η δύναμη της επιχείρησης μάρκετινγκ που θέλει να δείξει. «Μαρίν» έγινε πια μια φίρμα η οποία κλίνεται ακόμη και στα χρώματα.
Αντίθετα με τον Μακρόν, η Λεπέν έχει ντεκόρ γύρω της, ένα πλαίσιο ζωής. Αυτό την εξανθρωπίζει. Βρίσκεται μπροστά σε μια βιβλιοθήκη, αλλά δεν είναι η βιβλιοθήκη του προεδρικού μεγάρου. Είναι μια κοινή βιβλιοθήκη και η σκηνοθεσία θέλει να δημιουργήσει ένα φυσικό ντεκόρ. Κάθεται σε μια σχεδόν φυσική στάση, σαν να είναι δημοσιογράφος σε εκπομπή και όχι πρόεδρος της Δημοκρατίας.
Τα χαρακτηριστικά της είναι ήρεμα. Προσπαθεί να έχει ήρεμο ύφος σαν να υπόσχεται μια ήρεμη Γαλλία. Το ίδιο προσπαθεί να κάνει και με τα χέρια της. Υιοθετεί κατά συνέπεια μια στρατηγική πιο ριψοκίνδυνη από τον Μακρόν, αλλά πιο βολονταριστική για να αλλάξει την εικόνα της.

Η ανάλυση Philippe Moreau-Chevrolet
Αντί για τη λέξη «Μαζί» που επέλεξε ο Μακρόν, η Μαρίν Λεπέν διάλεξε την λέξη «Επιλογή». Με τα βιβλία, την ξύλινη βιβλιοθήξη και αυτή τη φωτογραφία ως τα γόνατα, υπάρχει κάτι από προεδρική πόζα. Είναι η πρώτη φορά στην πολιτική επικοινωνία που βλέπουμε τη γάμπα μιας υποψήφιας. Δούλεψε το στιλ της ηρεμίας, της θηλυκότητας. Το επιτελείο της λέει ότι με τη γάμπα στέλνει ένα μήνυμα στο Ισλάμ πράγμα που μου φαίνεται λίγο τραβηγμένο.
Οπως και ο Μακρόν, έτσι και η Λεπέν έχει υποστεί φωτοσόπ. Οι ρυτίδες έσβησαν και έχω την αίσθηση ότι λέπτυναν την σιλουέτα της. Και οι δύο θέλουν να είναι ελκυστικοί.

Αυτές οι αφίσες θα κολληθούν σύντομα στα 69.000 εκλογικά τμήματα της Γαλλίας και θα αντικαταστήσουν τις αφίσες του πρώτου γύρου.

Η αφίσα του Μακρόν είναι προφανές, σύμφωνα με τα γαλλικά ΜΜΕ, ότι παίρνει όλους τους κώδικες που χρησιμοποιούσαν ως σήμερα οι υποψήφιοι της Δεξιάς. Το γαλάζιο χρώμα κυριαρχεί και δεν είναι τυχαίο, είναι το χρώμα της ασφάλειας  και της ηρεμίας. Το σύνθημα που χρησιμοποιεί είναι καινούριο «Μαζί, η Γαλλία!» και απευθύνεται στις αναμνήσεις των ψηφοφόρων της Δεξιάς: πράγματι, το 1988 ο Ζακ Σιράκ είχε σύνθημα «Η Γαλλία μαζί», το 2002 ο Σιράκ είχε σύνθημα «Η Γαλλία μεγάλη, η Γαλλία μαζί». Οσο για τον Νικολά Σαρκοζί είχε επιλέξει 2007 το σύνθημα «Μαζί, όλα γίνονται δυνατά».


Δημοσίευση σχολίου

Από το Blogger.