Ένα υπόμνημα του Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολείων προς την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων… άναψε φωτιές.
Η διάταξη του σχεδίου νόμου του υπουργείου Παιδείας για την Ανώτατη Εκπαίδευση, φαίνεται πως δεν άρεσε ιδιαίτερα στον Σύνδεσμο, ο οποίος αφού χαρακτηρίζει «σοβιετικό νομοθέτημα» το σχέδιο νόμου, στρέφεται ενάντια στην διάταξη που αναφέρει πως «απαγορεύεται η άρνηση εγγραφής μαθητών εξαιτίας της αναπηρίας ή των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών τους».
Γιατί κάτι που θα έπρεπε να θεωρείται δεδομένο, προκάλεσε την έντονη αντίδραση των ιδιοκτητών των Ιδιωτικών Σχολείων; Το υπόμνημα δεν είναι τόσο κατατοπιστικό. Σε αυτό, η διάταξη χαρακτηρίζεται «αμφίβολης σκοπιμότητας επίδειξη ανθρωπισμού» και ο υπουργός ερωτάται χαρακτηριστικά:
«Ας μας πληροφορήσει ο κύριος υπουργός πόσους κτηριολογικούς ελέγχους διεξήγαγε ο ΕΟΠΠΕΠ στα δημόσια σχολεία σχετικώς με την ευκολία πρόσβασης σε αυτά μαθητών με αναπηρία, ποια είναι τα ευρήματά του και πώς προτίθενται οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου του να τα αντιμετωπίσουν.
Έχει, επίσης, αντιληφθεί ο κύριος Υπουργός ότι το ισχύον εκπαιδευτικό πρόγραμμα, αναλυτικό και ωρολόγιο, και η συγκρότηση των τμημάτων τάξεων, έτσι όπως είναι αυστηρά υπερ-ρυθμισμένα και άκαμπτα, δεν βοηθούν παρά σε ελάχιστες περιπτώσεις την ομαλή ένταξη των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες; Αντί, λοιπόν, να εισάγονται νομοθετικές ρυθμίσεις που δεν επιλύουν πραγματικά προβλήματα, ας προχωρήσει ο κύριος Υπουργός σε τέτοιες αλλαγές που να επιτρέπουν στα σχολεία, δημόσια και ιδιωτικά, να οργανώνουν τα προγράμματά τους και τις τάξεις τους με τρόπο ευέλικτο, παιδαγωγικά ορθό και, εν τέλει, αποτελεσματικό για τη σωστή ένταξη όλων των παιδιών στη σχολική ζωή και την ανάδειξη της δημιουργικότητάς τους».
Η αντίδραση του υπουργού
«Απαράδεκτο» χαρακτήρισε ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, τον λόγο του Συνδέσμου των Ιδιωτικών Σχολείων, όπως αυτό χρησιμοποιείται σε υπόμνημα του επικεφαλής του Χ. Κυραϊλίδη. Ο υπουργός ζήτησε «να επιστραφεί υπηρεσιακώς ως απαράδεκτο».
Ειδικότερα, διεμήνυσε ότι είναι απαράδεκτος ο δημόσιος λόγος τον οποίο επιλέγει ο ΣΙΣ για να εκφράσει τις θέσεις του, ένας λόγος που έρχεται σε παραφωνία με το εξαιρετικό κλίμα του διαλόγου κατά την ακρόαση των φορέων της Εκπαίδευσης χθες στη Βουλή.
«Αυτό το καλό κλίμα που κυριάρχησε μάλλον ως ‘απειλή’ το εξέλαβαν τα ΜΜΕ και γι’ αυτό σήμερα δεν υπάρχει τίποτα σχετικό με την χθεσινή συζήτηση. Σαν να μην έγινε τίποτα. Όμως επιβάλλεται και σήμερα και αύριο να ακολουθήσουμε το χθεσινό κλίμα, να διατηρηθούν χαμηλοί τόνοι και να ακουστούν επιχειρήματα», τόνισε ο υπουργός Παιδείας.
Οι σχολάρχες διαμαρτύρονται καθώς βάσει του ν/σ αφενός αποσαφηνίζεται ότι η ακυρότητα που θεσπίζεται από τις διατάξεις (σ.σ. του ψηφισμένου νόμου για την ιδιωτική εκπαίδευση) σχετικά με την απόλυση ιδιωτικού εκπαιδευτικού χωρίς την τήρηση της προβλεπόμενης διαδικασίας, έχει απόλυτο χαρακτήρα, καθώς τίθεται χάριν του δημοσίου συμφέροντος. Αφετέρου προβλέπεται ότι στα ιδιωτικά σχολεία μπορούν να εγγράφονται και να φοιτούν μαθητές με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, με τους ίδιους όρους, προϋποθέσεις και προσαρμογές που ισχύουν για τα δημόσια σχολεία της γενικής πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. «Απαγορεύεται η άρνηση εγγραφής μαθητών εξαιτίας της αναπηρίας ή των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών τους», αναφέρεται στο ν/σ.
Οι σχολάρχες αντιτίθενται σφοδρά στη φοίτηση παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στα ιδιωτικά σχολεία και κάνουν λόγο για «σοβιετικού τύπου νομοθέτηση” που «δεν μπορούσε να λείψει», και «μια αμφίβολης σκοπιμότητας επίδειξη ανθρωπισμού». Τέλος, για τη διαγωγή των μαθητών ζητούν να... αντικατασταθεί από Κανονισμό Λειτουργίας, όπου η κάθε σχολική μονάδα θα ορίζει το πλαίσιο αρχών και κανόνων, που θα διέπουν τη λειτουργία της σχολικής κοινότητας, ώστε να τους γνωρίζουν οι μαθητές και οι γονείς τους.
H επιστολή Γαβρόγλου προς τον Σύνδεσμο Ιδιωτικών Σχολείων (ΣΙΣ), με την οποία εξηγεί τους λόγους για τους οποίους επιστρέφει ως απαράδεκτο το υπόμνημα της 26ης Ιουλίου 2017.
Στην διαμάχη όμως μπήκαν τόσο ο σύλλογος των εκπαιδευτικών των Ιδιωτικών Σχολείων (ΟΙΕΛΕ), όσο και η Εθνική Συνομοσπονδία ΑμεΑ.
Ο πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ, μιλώντας μια μέρα νωρίτερα στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, είχε σημειώσει τα εξής σχετικά με το θέμα:
«Στη συνέχεια θέλω να πω δυο λόγια για τη διάταξη που επιβάλλει στα ιδιωτικά σχολεία την εγγραφή παιδιών με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες με τους ίδιους όρους, προϋποθέσεις και προσαρμογές που ισχύουν για τα δημόσια σχολεία. Κάποιους ίσως να παραξενεύει αυτή η διάταξη. Οφείλουμε όμως να πούμε τι πραγματικά συμβαίνει στην ιδιωτική εκπαίδευση. Σε ιδιωτικά σχολεία που το Σύνταγμα και οι νόμοι ορίζουν ότι παρέχουν δημόσιο αγαθό, επομένως αγαθό που απευθύνεται σε κάθε παιδί.
Πρέπει να σημειωθεί, προς αποφυγή κάθε παρεξήγησης, ότι υπάρχουν πολλά ιδιωτικά σχολεία που προσφέρουν στις τοπικές κοινωνίες, που έχουν κοινωνική ευαισθησία. Είναι γνωστή η φιλανθρωπική δραστηριότητα αρκετών ιδιωτικών σχολείων, ιδίως των μη κερδοσκοπικών. Είναι γνωστό, επίσης, ότι ιδιωτικά σχολεία έχουν φιλοξενήσει και πρόκειται να φιλοξενήσουν αφιλοκερδώς προσφυγόπουλα.
Δυστυχώς όμως αυτή είναι η μία όψη του νομίσματος. Η άλλη όψη είναι τα ιδιωτικά σχολεία που επιδιώκουν να κρατήσουν «καθαρές» βιτρίνες για τα σχολεία τους και να σταλούν οι μαθητές με αναπηρία, ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αποκλειστικά στη δημόσια εκπαίδευση (προφανώς για να πανηγυρίσουν για τα …στοιχεία της PISA). Θέλουν έναν ταξικά και μαθησιακά ομογενοποιημένο μαθητικό πληθυσμό.
Η ΟΙΕΛΕ εκφράζει την ικανοποίησή της για τη διάταξη και ελπίζει να εφαρμοστεί από τις οικείες Διευθύνσεις με αυστηρότητα.»
Η ανακοίνωση της ΟΙΕΛΕ
Σκληρή ήταν η ανακοίνωση της Ομοσπονδίας των Εκπαιδευτικών κατά των ιδιοκτητών των Ιδιωτικών Σχολείων. Σ’ αυτήν η ομοσπονδία μιλά για «ιδεολογικούς αποστόλους της θεωρίας του Φρήντμαν και του Φον Χάγιεκ που εφαρμόστηκε πρώτα στη Χιλή του δικτάτορα Πινοσέτ…»
Ολόκληρη η ανακοίνωση αναφέρει: «Το σύνολο της κοινωνίας με έκπληξη και οργή διάβασε το Υπόμνημα του Συνδέσμου των ιδιοκτητών ιδιωτικών σχολείων για τις διατάξεις του νέου εκπαιδευτικού πολυνομοσχεδίου. Το λιβελογράφημα αυτό δυστυχώς αποδεικνύει όσα  η Ομοσπονδία καταγγέλλει τόσα χρόνια. Ότι, δηλαδή, μια μικρή ομάδα που δυστυχώς εκπροσωπεί τους ιδιοκτήτες έχει ακραία αντικοινωνική συμπεριφορά, η οποία δεν έχει μόνο ευτελή οικονομικά κίνητρα, αλλά φθάνει σε όρια κοινωνικού ρατσισμού.
Δεν μας ξενίζει. Οι ιδεολογικοί απόστολοι της θεωρίας του Φρήντμαν και του Φον Χάγιεκ που εφαρμόστηκε πρώτα στη Χιλή του δικτάτορα Πινοσέτ και εν συνεχεία έχει βυθίσει στην οικονομική κρίση, στην αβεβαιότητα και στην κοινωνική αναταραχή ολόκληρο το δυτικό κόσμο, βαφτίζουν ό, τι δεν τους συμφέρει «Σοβιετία».
ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ ΝΑ ΑΝΤΙΔΡΟΥΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΕΡΜΑΤΙΣΜΟ ΤΟΥ ΠΑΡΤΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΑΡΑΝΟΜΟΥΣ ΤΙΤΛΟΥΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΓΓΡΑΦΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ ΚΑΙ ΜΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ; ΚΙ ΟΜΩΣ…
Έχουμε κατ’ επανάληψη τονίσει ότι δεν είναι όλοι οι ιδιοκτήτες των ιδιωτικών σχολείων ίδιοι. Πολλά ιδιωτικά σχολεία παρέχουν σημαντικό κοινωνικό και φιλανθρωπικό έργο, ενώ σέβονται τα ανθρώπινα και εργασιακά δικαιώματα των εργαζόμενων σ’ αυτά. Δυστυχώς όμως υπάρχει μια μικρή ομάδα ακραίων φανατικών που δυσφημεί το χώρο και βλάπτει σοβαρά την Παιδεία. Μια ομάδα που διακηρυγμένα από το 2010 έχει βάλει ως στόχο την εγκαθίδρυση ενός άγριου καθεστώτος ασύδοτης αγοράς στο σύνολο της εκπαίδευσης με μαθητές-πελάτες και εργαζόμενους-είλωτες, μια εκπαιδευτική Μπανανία. 
Στην προσπάθειά τους αυτή απολάμβαναν ισχυρή στήριξη από συγκεκριμένους πολιτικούς και μηντιακούς κύκλους, με αποτέλεσμα να έχουν αναπτύξει την αλαζονική συμπεριφορά που χαρακτηρίζει όσους πιστεύουν ότι με κάθε τρόπο, θεμιτό και αθέμιτο, η βούλησή τους θα υλοποιηθεί. Να σε τι αντιδρούν οι ακραίοι εκπρόσωποι των ιδιοκτητών:
Στο τέλος του πάρτι με τους παράνομους τίτλους. Αυτό ενοχλεί αυτούς που έχουν αναγάγει σε ύψιστη αρχή τη μετατροπή της γνώσης σε εμπορικό είδος και των σχολείων σε πολυκαταστήματα και ονειρεύονται τα σχολεία να μοιράζουν πτυχία επ’ αμοιβή. Ποιος ξεχνά, αλήθεια, ότι το 2014 ο Σύνδεσμος των ιδιοκτητών κατάθεσε μήνυση (!) κατά του Προέδρου της ΟΙΕΛΕ, επειδή είχε το «θράσος» να καταγγείλει τα αίσχη με τους παράνομους τίτλους στην Κομισιόν; (Κάποια στιγμή ας μας πει ο ΣΙΣ τις θέσεις του για το homeschooling και την απονομή τίτλων σε μαθητές που δεν φοιτούν καθόλου στην τάξη, όπως συμβαίνει και σήμερα σε κάποια ιδιωτικά σχολεία).
Στην εγγραφή μαθητών παιδιών με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες με τους ίδιους όρους, προϋποθέσεις και προσαρμογές που ισχύουν για τα δημόσια σχολεία. Είναι φανερό ότι ο ΣΙΣ έχει άλλα σχέδια για την Παιδεία που θυμίζουν ακραίες, ολοκληρωτικές λογικές «καθαρότητας» οι οποίες αγγίζουν τα όρια του κοινωνικού ρατσισμού. Δεν θέλουν τα παιδιά αυτά στα σχολεία τους, για να μην «χαλάσει» η ειδυλλιακή εικόνα ενός ομογενοποιημένου κοινωνικά μαθητικού πληθυσμού. Και, δυστυχώς, δεν είναι η πρώτη φορά. Το έχουν ξανακάνει, όταν αρνήθηκαν την πρόταση της ΟΙΕΛΕ για να δεχτούν στα ιδιωτικά σχολεία τα παιδιά των προσφύγων.
Εμείς απευθύνουμε ένα ειλικρινές ερώτημα στο σύνολο των ιδιοκτητών ιδιωτικών σχολείων. Σας εκπροσωπούν, άραγε, οι απόψεις αυτής της μικρής ομάδας ανθρώπων; Σε όσους από εσάς έχετε φιλοξενήσει προσφυγόπουλα, έχετε προσφέρει φιλανθρωπικό έργο, έχετε αναγνωριστεί για την εκπαιδευτική και κοινωνική σας προσφορά, πώς ακούγονται οι ακραίες και αντικοινωνικές τους αντιλήψεις που επισύρουν δικαιολογημένα την μήνι των πολιτών;
Τελικά, είναι χρήσιμο που εκδίδει αυτές τις ανακοινώσεις ο ΣΙΣ. Είναι καλό ο κόσμος της εκπαίδευσης και η ελληνική κοινωνία να βλέπουν και να κρίνουν.»
Η αντίδραση της ΕΣΑμεΑ
Απαράδεκτη και αντικοινωνική χαρακτηρίζει τη συμπεριφορά του Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολείων, περί της εκπαίδευσης των μαθητών με αναπηρία, η Εθνική Συνομοσπονδία ΑμεΑ.
Ολόκληρη η ανακοίνωσή της, αναφέρει: «Με οργή και αγανάκτηση διαβάσαμε το υπόμνημα του Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολείων αναφορικά με τις διατάξεις του νέου εκπαιδευτικού πολυνομοσχεδίου, στο οποίο ο Σύνδεσμος αντιδρά στη ρύθμιση που εισάγει το νομοσχέδιο για την «εγγραφή μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στα ιδιωτικά σχολεία με τους ίδιους όρους, προϋποθέσεις και προσαρμογές που ισχύουν για τα δημόσια σχολεία».
Πρόκειται για απαράδεκτο, αντικοινωνικό και ρατσιστικό λόγο που προάγει τη διάκριση και αρθρώνεται στην Ελλάδα χώρα μέλος της ΕΕ, στην Ελλάδα που έχει κυρώσει τη Σύμβαση του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία και το Προαιρετικό της Πρωτόκολλο, με πλούσιο νομικό πολιτισμό κατά των διακρίσεων.
Είναι αδιανόητο να βγαίνουν ιδιώτες που ασκούν επιχειρηματικό έργο επί δημόσιο αγαθό και να ζητούν άνιση μεταχείριση: «Τέλος, σε όλη αυτήν την σοβιετικού τύπου νομοθέτηση δεν μπορούσε να λείψει και η απαραίτητη επίδειξη ανθρωπισμού. Στην παρ. 2 του ίδιου άρθρου 71 προβλέπεται ότι "στα ιδιωτικά σχολεία δύνανται να εγγράφονται και να φοιτούν μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, με τους ίδιους όρους, προϋποθέσεις και προσαρμογές που ισχύουν για τα δημόσια σχολεία[...]" και ότι "απαγορεύεται η άρνηση εγγραφής μαθητών εξ αιτίας της αναπηρίας ή των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών τους».
«Ανθρωπισμός» η ισότιμη ένταξη όλων των μαθητών στην εκπαίδευση; Μήπως στο τέλος - τέλος και «φιλανθρωπικό έργο»; Η δήλωση αυτή καταδεικνύει μόνο τα τεράστια ελλείματα που έχει ο Σύνδεσμος Ιδιωτικών Σχολείων στον τομέα σεβασμού των ανθρωπίνων και συνταγματικών δικαιωμάτων. Η Ε.Σ.Α.μεΑ. ζητά εδώ και πολλά χρόνια να μην αδειοδοτούνται εξαρχής τα ιδιωτικά σχολεία που δεν τηρούν τους κανόνες προσβασιμότητας. Δεν πρόκειται για θέμα «ανθρωπισμού»: η ισότιμη ένταξη των μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που οι οικογένειές τους επιθυμούν να τα εγγράψουν σε ιδιωτικά σχολεία είναι θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα, είναι ζήτημα άσκησης οικογενειακής και προσωπικής επιλογής.
Και πράγματι, υπάρχουν ιδιωτικά σχολεία που εγγράφουν μαθητές με αναπηρία και τηρούν τις εύλογες προσαρμογές.
Το λιγότερο που μπορεί να πράξει ο ΣΙΣ είναι να αποσύρει το υπόμνημά του και να απολογηθεί δημόσια για την απαράδεκτη συμπεριφορά του. Οφείλει ο Σύνδεσμος των Ιδιωτικών Σχολείων να συνεργαστεί με όλους τους παράγοντες της εκπαιδευτικής κοινότητας, το υπουργείο Παιδείας, την ΕΣΑμεΑ, τους εκπαιδευτικούς, ώστε να διαμορφωθεί ένα σωστό πλαίσιο συνθηκών στα ιδιωτικά σχολεία, που θα προάγει την πλήρη ένταξη όλων των μαθητών.

Δημοσίευση σχολίου

Από το Blogger.