Το προσχέδιο αποτυπώνει το εύρος των επιπτώσεων της πανδημίας του κορονοϊού στην ελληνική οικονομία εφέτος, αλλά και τις προβλέψεις για επαναφορά της σε υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης το επόμενο έτος.

Έτσι το ΑΕΠ προβλέπεται να διαμορφωθεί στα 185,215 δισ. ευρώ το 2021 απο 170,721 δισ. ευρώ το 2020.

Το επόμενο έτος προβλέπεται πρωτογενές έλλειμμα 1% του ΑΕΠ έναντι πρωτογενούς ελλείμματος 6,3% του ΑΕΠ εφέτος.

Το επίπεδο της ανεργίας (με βάση την Έρευνα Εργατικού Δυναμικού) προβλέπεται οτι θα ανέλθει στο 18,6% εφέτος για να υποχωρήσει το 2021 στο 16,5%.

Το ύψος των καθαρών εσόδων του προσχεδίου του προϋπολογισμού προβλέπεται να διαμορφωθεί στα 53,705 δισ. ευρώ έναντι 50,147 δισ. ευρώ εφέτος, ενώ το σύνολο των φορολογικών εσόδων εκτιμάται οτι θα ανέλθει στα 49,546 δισ. ευρώ απο 44,594 δισ. ευρώ το 2020 λόγω του υψηλού ρυθμού ανάπτυξης που αναμένεται να παρουσιάσει η ελληνική οικονομία, παρά τις φοροελαφρύνσεις που έχουν ανακοινωθεί απο την κυβέρνηση για το 2021. Το σύνολο των δαπανών του προυπολογσιμού προβλέπεται να διαμορφωθεί το 2021 στα 63,884 δισ. ευρώ έναντι 68,528 δισ. ευρώ εφέτος.

Καταθέτοντας το κείμενο του Προσχεδίου, ο Υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας και ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών, Θόδωρος Σκυλακάκης αναφέρθηκαν στις επιπτώσεις της πανδημίας στην παγκόσμια οικονομία και στις κοινωνίες. 

«Καταθέτουμε προς συζήτηση στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής το Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού του 2021, σε μια περίοδο κατά την οποία η παγκόσμια οικονομία και οι κοινωνίες συνεχίζουν να δοκιμάζονται από τη σοβαρότερη υγειονομική κρίση της τελευταίας εκατονταετίας και τη - συνεπακόλουθη - χειρότερη ετήσια παγκόσμια ύφεση από το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου.

Ο προϋπολογισμός του 2021 καταρτίζεται, δυστυχώς, υπό παράδοξες και εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες και υπό το καθεστώς σοβαρής αβεβαιότητας, που συνεπάγεται η ευμετάβλητη πιθανολόγηση του χρόνου λήξης της πανδημίας και επιστροφής της παγκόσμιας οικονομίας σε τροχιά κανονικότητας, σημαντικής ανάταξης και διατηρήσιμης ανάπτυξης.Η εγγενής αυτή αβεβαιότητα και οι μεταφερόμενες οικονομικές και δημοσιονομικές συνέπειες της ύφεσης το επόμενο έτος, οδήγησαν τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα στην απόφαση να ισχύσει, και το 2021, στα δημοσιονομικά των χωρών μελών της ευρωζώνης, η γενική ρήτρα διαφυγής. Απόφαση που έχει ως στόχο να προφυλαχθεί, στο μέγιστο δυνατό βαθμό, από τις επιπτώσεις της πανδημίας ο παραγωγικός και κοινωνικός ιστός και να μην παρεμποδιστεί η σημαντική ανάκαμψη που σε κάθε περίπτωση προβλέπεται για το επόμενο έτος. Στο πλαίσιο της γενικής ρήτρας διαφυγής, αποκτά ακόμα μεγαλύτερη σημασία κατά την κατάρτιση του προϋπολογισμού, η εμπιστοσύνη που απολαμβάνει η χώρα τόσο στις αγορές όσο και μεταξύ των εταίρων και πιστωτών της. Αυτή αντανακλάται στα επιτόκια των ελληνικών ομολόγων που βρίσκονται σήμερα σε ιστορικά χαμηλά και είναι κατά τάξεις μεγέθους μικρότερα από αυτά με τα οποία δανειζόταν η προηγούμενη κυβέρνηση»